Merhaba bir süredir yeni yazı yayınlayamamıştım. Bu başlığı "Adım Adım CRM nasıl yapılır?" olarak atalı çok oldu ama adımları ilerletmek zaman aldı. Ve yazı dile gelirken başlık değişti. Ne demişler "değişmeyen tek şey değişimdir".

Aslında her şeyde olduğu gibi CRM'de de adımları belirlemek, dikkatle planlamak ve temelleri sağlam atmak önemlidir. Emeklemeden yürümek, yürümeden koşmak ne kadar riskli ise CRM'i de hazır olmadan 3 adım öteye götürmek başarısızlık olasılığını arttırır. Bu yazıyı adımları çok da planlamadan aklımdan aktığı deneyimlerimin bana gösterdiği şekilde yazıyorum. Bakalım nasıl bir sonuç çıkacak birlikte görelim.

CRM'in gerektirdiği ilk şey sabırdır. Aslında sabrı ve beklemeyi göze alan ve projeyi sahiplenmiş liderlerdir diyebiliriz. Liderlerin kurum içinde projeyi desteklemesi demek kaynakların CRM için kullanımına fırsat vermek demektir. Aksi takdirde CRM hızla ilerlemeyen, emekleme aşaması bir hayli uzun süren ve sonuç alınamadı da bir anda desteğini kaybeden bir proje olacaktır. Bütün emekler hooop bir anda çöpe gider.

İkinci en önemli konu da sağlam temeller yani sağlam teknoloji yatırımları, kontrollü sistemler ve elbette en büyük değeri kazanacağımız sağlam, tutarlı, doğru, kontrol ve takip edilebilir VERİ'dir. Ne demiştik bir önceki yazımızda "Tanımak veriyi biriktirmek, analiz etmek, bilgiye dönüştürmek..." gerekiyordu. Tanımamız için gerekli veri doğru değil, sistemler tutarlı çalışmıyor ise aksiyonlarımızı kurgulayacağımız temeller çürük demektir. Deprem'i en acı şekliyle yaşadığımız şu dönemde temellerin, yapıların yönetmeliklere uygun olmasının önemini hepimiz kalbimizin en derinliklerine kadar en acı şekilde tekrar gördük. Her işimizin planlı, kontrollü, denetim içinde ve prosedürlere uygun sağlam yapılması gerekiyor. Bu bir hayat felsefesi olursa, kültürümüz haline gelirse muasır medeniyet seviyesine ulaşabiliriz.

Evet konumuza devam edeyim içimden yazarken geçen hüzün dalgası bizi küçük odağımızdan kaydırmasın. Ne demiş Goethe "Herkes kendi kapısının önünü süpürse dünya tertemiz bir yer olur." Bizim de amacımız; etki edebildiğimiz işlerimizi en iyi şekilde yapmak. 

İşte CRM'in ilk adımını temelinin ne olması gerektiğiniz böyle dile getirdim. Sürçü lisan ettimse affola. Eğer deneyip deneyip fark yaratamıyorsanız şunu hatırlayın. “Delilik, aynı şeyi tekrar tekrar yapıp farklı sonuçlar beklemektir”. Bu söz Einstein’ın vefatından çok sonra kendisine atfedilmiştir. Bundan sonraki yazılarımızda temelleri sağlam bir CRM çatısını nasıl inşa edeceğimizi konuşacağız. Aşağıdaki görseli de bırakalım bir kenara. Bakalım sonraki yazılarda nasıl değişecek.